Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Pokoju
    jest jednostką organizacyjną Gminy Pokój.
    Obowiązek wykonania zadań pomocy społecznej spoczywa na gminie oraz na administracji rządowej w zakresie ustalonym ustawami.
    Celem pomocy społecznej jest zaspokajanie niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin oraz umożliwienie im bytowania w warunkach odpowiadających godności człowieka.
    Pomoc społeczna powinna w miarę możliwości doprowadzić do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem.

    Adres:
    Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Pokoju
    ul. Sienkiewicza 5
    46-034 Pokój

    tel. 77 427 11 60
    Strona www: gopspokoj.pl
    Kierownik: Magdalena Preuhs


    Pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, która umożliwia osobom
    i rodzinom przezwyciężenie trudnych sytuacji życiowych, których nie są w stanie pokonać wykorzystując własne środki, możliwości i uprawnienia.
    Do zadań podstawowych Ośrodka Pomocy Społecznej należy analiza i diagnoza zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenie usługi pomocy społecznej, ustalanie i realizacja form pomocy środowiskowej i instytucjonalnej, przyznawanie i wypłacanie przewidzianych ustawą świadczeń oraz aktywizacja ludzi w zaspokajaniu ich niezbędnych potrzeb.
    Ośrodek realizuje zadania własne i zadania zlecone gminie w zakresie pomocy społecznej.


    Zadania własne gminy wykonuje poprzez:

    • kierowanie do ośrodków pomocy społecznej osób wymagających opieki,
    • przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych, w tym na zakup żywności, odzieży, opału, przyborów, podręczników szkolnych oraz na koszty leczenia i cele bytowe,
    • przyznawanie zasiłków celowych specjalnych,
    • udzielanie zasiłku celowego na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego,
    • przyznawanie pomocy rzeczowej,
    • przyznawanie pomocy w naturze na ekonomiczne usamodzielnienie,
    • przyznawanie i wypłacanie zasiłków i pożyczek na ekonomiczne usamodzielnienie,
    • inne zadania z zakresu pomocy społecznej wynikające z rozszerzonych potrzeb gminy,
    • udzielanie schronienia, posiłku, niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym,
    • świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych w miejscu zamieszkania,
    • pokrywanie wydatków na świadczenia zdrowotne, w szczególności osób bezdomnych i innych, którzy nie mają żadnych źródeł utrzymania i nie są objęci ubezpieczeniem zdrowotnym,
    • pracę socjalną, organizacja pogrzebu,
    • przygotowywanie wyprawek dla dzieci,
    • organizację kolacji wigilijnej dla osób samotnych.


    Ośrodek realizuje także zadania zlecone gminie w zakresie pomocy społecznej:
     

    • przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych, rent socjalnych, przysługujących dodatków do świadczeń,
    • przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych, gwarantowanych i specjalnych okresowych,
    • opłacanie składek na ubezpieczenie społeczne i ubezpieczenie zdrowotne,
    • przyznawanie i wypłacanie zasiłku celowego na pokrycie wydatków powstałych w wyniku klęski żywiołowej lub ekologicznej,
    • przyznawanie zasiłku celowego w formie biletu kredytowego,
    • świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych, przysługujących na podstawie przepisów o ochronie zdrowia psychicznego,
    • zadania wynikające z rządowych programów pomocy społecznej lub innych ustaw, mających na celu ochronę poziomu życia osób i rodzin po zapewnieniu odpowiednich środków.

    Ponadto Ośrodek pomaga:
     

    • przy sporządzaniu pism, wniosków i dokumentów niezbędnych do otrzymania zasiłków rodzinnych, pielęgnacyjnych, dodatków mieszkaniowych,
    • uzyskać pomoc z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

    Pliki do pobrania:


    Data publikacji: 2021-02-27 21:42:57